Wij staan u graag te woord +32 (0) 147 56 179
Zwarte doos in de auto

Zwarte doos in de auto

Net zoals vliegtuigen hebben tegenwoordig ook heel wat auto's een zwarte doos aan boord. Bij ongevallen registreert die zogenaamde Event Data Recorder (EDR) wat er zich in de seconden voor de crash afspeelde: hoe hard reed het voertuig, welke manoeuvres werden er uitgevoerd, werd er geremd, werden de airbags geactiveerd, waren de gordels in gebruik, enzovoort.
De meeste autoconstructeurs rusten hun voertuigen al een hele tijd uit met een EDR. De Europese Unie maakt dat straks zelfs verplicht. Zo moeten vanaf 6 juli alle nieuwe voertuigtypes die in Europa op de markt komen, verplicht worden uitgerust met een zwarte doos. Over twee jaar, op 7 juli 2024, moeten álle nieuwe voertuigen de technologie aan boord hebben. Systematische analyse
Ondanks die nakende wettelijke verplichtingen gebeurt er vandaag echter nauwelijks iets met die schat aan informatie. Nochtans zou een systematische analyse van de gegevens na (zware) crashes ons heel wat kunnen leren over de oorzaken van ongevallen en zo bijdragen aan de verkeersveiligheid.
“Er zitten vandaag inderdaad een heleboel gegevens in onze wagens, maar die data worden zelden uitgelezen, ook niet bij ernstige ongevallen”, zegt Stef Willems, woordvoerder van VIAS, het Belgische Verkeersveiligheidsinstituut. Zelfs bij ongevallen met zwaargewonden en doden, waarbij het parket een verkeersdeskundige ter plaatse stuurt, is het volgens het VIAS uitzonderlijk dat de data van de zwarte doos wordt meegenomen in de analyse. Vaak berust de ongevalanalyse op zichtbare sporen of getuigenverslagen. Objectieve data
“Daardoor missen we een schat aan informatie die belangrijk kan zijn bij het voorkomen van ongevallen”, vindt Vlaams Parlementslid Jo Brouns, die voor CD&V in de commissie Mobiliteit zetelt. Brouns pleit er dan ook voor om de data van de zwarte doos systematisch uit te lezen bij zware ongevallen.

“Bij ongevallen waar een verkeersdeskundige wordt gevorderd moet die expert naast zijn vaststellingen in functie van het gerechtelijk onderzoek ook op een gestandaardiseerde manier de data uit de Event Data Recorder verzamelen. Na afloop van het onderzoek of na een eventueel gerechtelijk vonnis kan deze informatie ter beschikking worden gesteld van onderzoeks- en kennisinstellingen. Zo krijgen we een meer datagedreven verkeersveiligheidsbeleid.”
Het VIAS steunt die vraag. “Met dergelijke geaggregeerde, objectieve data zouden we een beter inzicht kunnen krijgen in de oorzaken van ongevallen”, zegt Willems. “Lag het aan de snelheid en het gedrag van de bestuurder? Of scheelt er bijvoorbeeld iets met de infrastructuur?”
Brouns vraagt daarom dat Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) het voorstel op tafel legt bij de eerstvolgende interministeriële conferentie mobiliteit, waar de verschillende ministers van mobiliteit van ons land zich over overkoepelende dossiers buigen.
In een reactie laat minister Peeters weten dat ze het thema op tafel zal leggen. “Ik ben uiteraard niet tegen bijkomende dataverzameling als die de verkeersveiligheid ten goede kan komen. We moeten wel waken over de privacy en anderzijds ervoor zorgen dat de analyse en interpretatie op een uniforme manier gebeurt zodat er vergelijkingen mogelijk zijn.”

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Geef hier aan welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke en statistiek-cookies helpen ons de site te verbeteren.
Ga je voor een optimaal werkende website? Vink dan alle vakjes aan. Meer info

Instellingen
Noodzakelijk
Statistieken
Overige
Akkoord